Als u problemen met uw computer heeft en dit wilt op laten lossen met hulp van een telefonische klantenservice, pas dan heel erg goed op. De kans is tegenwoordig aannemelijk dat u te maken krijgt met een nep-klantenservice. Hiervoor waarschuwt onder andere de Fraudehelpdesk. De manier van werken van deze zogenaamde klantenservice is vrijwel identiek aan die van de zogenaamde Microsoft-bellers. Het enige verschil is, dat u zelf contact opneemt.
Meerdere meldingen
Bij de Fraudehelpdesk zijn veel meldingen binnengekomen. Vaak van mensen die hulp zochten bij problemen met onder meer hun computers, Apple apparaten, Gmail en ga zo maar door. Mensen kwamen terecht bij deze zogenaamde ‘Nederlandse klantenservices’ nadat ze hierop zochten in Google. Deze ‘hits’ in Google gebruikten allemaal een telefoonnummer dat begint met +31233 of 0233.
Op afstand toegang tot computer
Iedere vraag of ieder probleem kon worden opgelost, maar dan moest wel specifiek op afstand toegang worden verleend aan de desbetreffende computer. Er moest, op aandringen van deze malafide klantenservice, een speciaal programma worden gedownload om deze toegang op afstand te verlenen.
Geen oplossingen
In werkelijkheid wordt er helemaal niets opgelost! Integendeel. Deze malafide klantenservices zijn uit op uw geld. Via uw computer verschaffen ze zich toegang tot uw bankrekening. Ze laten u een kleine overboeking doen en zetten er dan bijvoorbeeld gauw een paar nullen achter. €10 werd in sommige gevallen dus €1000.
Advies van De Computerman Twente
- Geef nooit onbekenden middels een telefoongesprek toegang tot uw computer.
- Vaak als het fout lijkt, is het ook fout. Kap het gesprek dan af.
- Heeft u toch het idee dat er iets fout zit? Verbreek dan de internetverbinding en neem direct contact met De Computerman Twente op: 06 42 93 69 77
- Meld het eventueel ook bij de Fraudehelpdesk.